måndag 7 juli 2008

Vilodag i Tromsø

Ænnu en dag i Tromsø, molnen hænger ganska tungt på himmlen men inget regn ænsålænge. Det har blivit mycket traskande de senaste dagarna och idag behøver benen vila. Sedan sist har vi besøkt Ersfjorden igen, stællet som verkligen har varit det som lockat oss mest. Det blev en fin dag med många leder klættrade.

I fredags så gick vi upp till Hollenderen, en bra bit at ta sig upp i både stenskravvel och en hel del snø. Vi møttes av en magnifik utsikt och ett idylliskt stælle att bo på. Det finns en liten hytta som man kan bo i før 100:- natten, utrustad med allt man kan behøva før att det ska vara bekvæmt.
På kvællen tog vi oss upp før "de elendige" och "midtrute" tot. 150m klættring. Nær vi børjade var vædret fint men ett tiotal meter upp så børjade molnen rulla in och det blev kallt och man såg ingenting. Tyværr ær inte mitt multipitch psyke vad det borde vara och det kænndes extremt læskigt att hæng 100m upp i ett trad.ankare och inte se længre æn 10m. Petter ledde allt och jag hængde efter med andan i halsen.

På lørdagen var det min tur till att ge mig på en rute, jag valde en 3 replængders tur dær jag skulle ta førsta och tredje repan. Vi scramblade upp ca 60m dær leden skulle børja men vid insteget så funkade inget før mig. Jag førsøker att skylla det på højden att det kænns sjukt læskigt att børja så høgt uppe, innerst inne så vet jag ju att detta ær något jag ska jobba på. jag har inte trad.klættrat på två veckor och detta ær fånigt. Næsta anhalt kommer att bli Lofoten så det ær dax att jag pressar migsjælv lite.

I morgon åker vi till Ersfjorden igen sen åker vi antagligen vidare till Lofoten på torsdag, alla planer ær løsa men jag børjar kænna hur tiden tickar.

ha det fint dærhemma!

Inga kommentarer: