tisdag 23 februari 2010

Hans Christian Doseth

En mörk och kulen februarinatt i ett Göteborg som stod inför hot om veckolångt "snökaos" föddes en idé.
Efter ett besök på ett av stadens gym var verkligheten allt för verklig för att ignorera, formen var totalt körd i botten efter ett par månaders uppehåll!
Inspirationen kan man väl inte heller anklaga för att vara allt för närvarande, något måste göras helt enkelt.

Infall: Sätt ett mål!



"Hans Christian Doseth
(født 10. desember 1958 i Åndalsnes, død 6. august 1984 i Pakistan) vokste opp på Åndalsnes i Romsdalen. Han gikk den harde skolen med tinder og fjell, og med hans talent og pasjon for klatring ble han en av de aller fremste klatrerne i verden på tidlig -80 tall. Doseth gjorde seg også bemerket som den fremste sportsklatreren i Norden, og etablerte mange klipperuter i øverste del av graderingsskalaen. I 1981 etablerte han den første klipperute av grad 8-, og året etter den første rene grad 8 i Norge. Han etablerte også mange vanskelige ruter i Bohuslän i Sverige på denne tiden – ruter som er kjent for å være harde for graden, og som representerer en utfordring selv for de beste klatrerne på dagens nivå."

Saxat från klatring


Vad har då Hans Majestät Doseth med det här att göra?
Jo, i början av åttitalet när han var i sitt essä etablerade H.C ett gäng leder på behagligt avstånd från vår lägenhet.
Mitt mål är att klättra samtliga Doseths leder på Gärdsås, Utby och Fjällbo, det är sammanlagt 14 leder mellan 6+ och 8-.
Jag sätter ingen tidsfrist på målet, men jag hoppas kunna vara färdig inom 3 år, och hoppas få klämma den första ganska snart. Det är ju faktiskt bara 10 veckor kvar till Climb-in, och då måste det rent statistiskt vara säsong.

Så där har jag något att träna för!

Another not so unrelated matter:































Över påsk blir det Ale, crisps, chips, grit and jolly good fellows för hela slanten.

10 kommentarer:

Anonym sa...

On-sight? Pripps blir nog styv...

Nä men ärligt, alla andra är on-sight-bara. Tro inte att Pripps är 8-. Den var hård i graden sedan har ett grepp lossnat från cruxet. Den var läskigt säkrad och nu har man tagit bort bladbultarna.

E9 Climbing sa...

coolt lycka till

Petter sa...

Anonym: Ja On-Sight hade ju varit kaxigt.. Och de leder som känns någorlunda gör-bara för mig kommer jag givetvis försöka få On-Sight eller flash. men de hårdare blir headpoint.

Hmm, det där om Pripps kände jag inte till.. Jag får hänga och känna lite på den och se hur det känns.

E9: tackar! inte lika "Coolt" som latok kanske ;)

Sören sa...

ett bra mål. lycka till. kanske kommer ner och säkrar när det blir dags. kanske också törs prova efter att du satt topp :)

Petter sa...

Sören: Ähh du klättrar ju hårdare än mig.. så det kommer bli du som sätter topprep till mig

Moa Wall Kubilius sa...

10 veckor till climb-in, smält snö smält!!! Go for it, Petter!

Anonym sa...

internet går under , utan era inlägg, hur går det med dosethproj. ?

träningsläger i arvika , jag lagar bra näringsriktig mat till er under hela lägret !!

/martin

Petter sa...

Ojdå, det vill vi ju inte att internet ska gå under..
Så det kommer ett inlägg snart om utvecklingen av projektet..

Om du bokar in bra väder så kommer vi redan till helgen faktiskt!

jwi sa...

Kul mål. Så fort man ser Doseths namn som förstabestigare av en led så vill man ju klättra leden; man vet att leden är något speciellt.

Petter sa...

Jonas> Eller hur! Snacka om att ha öga för fina linjer.