måndag 18 april 2011

Supercrack of bjurtjärn

Jag är uppvuxen på landet, i östra värmland. Lågstadiet och mellanstadiet gick jag på en skola i bjurtjärn, på landsbygden.
Varje dag åkte jag med pappa in till skolan och med skolbussen hem.
För några år sedan när jag var hemma på besök insåg jag till min glädje att denna väg kantades av en överhängande drömspricka.
Den gången var det vinter och jag var ensam, så jag passade på att aida linjen.
Sedan dess har leden på något sätt varit en del av varje hemvistelse (vilket förvisso inte varit så många).
Första sommaren var jag nog för svag för att realisera den, men jag körde lite på topprep iallafall.
Nästa sommar tror jag den var blöt, och till min förskräckelse var det kritmärken på den, och tejprester vid insteget!
Förra sommaren var jag nog aldrig uppe i värmland.

Men nu.. Äntligen stämde allt.
Jag gjorde ett "Old-sight"-försök, kom upp till cruxet iallafall.
Sen efter två kör på topprep för att reda ut sekvenserna satt den fint. Lite gåpåig karaktär och väldigt rolig klättring.
Kan verkligen rekommenderas för de som har vägarna förbi, kanske lägger jag upp det på sverigeföraren, annars är det bara kontakta mig för vägbeskrivning.



Och om någon vet vem det är som vart på den innan mig så vore det väldigt skoj att veta!

9 kommentarer:

1177 sa...

http://varmlandsmaskinen.blogspot.com/2011/02/old-photos.html

Karlstad 5a

Sören sa...

Det finns framförallt två värmlänningar som har en särskilt känslig näsa för att sniffa fram sten. Det är herr M. Jurander i de västra delarna och herr D. Sjöquist i de mellersta och östra delarna.

Nu vet du vem som varit där.

1177 sa...

Fel fel fel

Kolla vem som klättrar ...

mr cousin är min gissning !

Johan sa...

Tvi tackarn vilken trevlig led det ser ut att va. Kul att man kan upptäcka sina barndomstrakter med nya ögon!

Petter sa...

Där ser man, svaret var närmre än man trodde.
Satte ni något namn på den?

Om herr sjöquist och herr cousin vill ha tips på andra potentiella klippor och stenar i samma region kan jag ge några.

Sören sa...

@1177 (whoever you are):
Kan inte utröna vem som klättrar från den suddiga ryggtavlan. Mr USA torde ha hållit i grigri och kamera.

@Petter: bring it

Mattias H sa...

Hej,

Som vanligt är jag sen in diskussionerna i den digitala världen. Kul att fler har hittat den branta sprickan i Dalbäcken. Vad gäller personen på bilden i den andra bloggen så är det Värmlandsmaskinen i egen hög person som onsightar leden sommaren 2009, herr Sjöquist alltså. Vad gäller bildkvalliten så är jag rädd att jag var inblandad, kommer inte ihåg om jag säkrade eller fotade.

Angående ledens historia så lär Magnus Lindstedt ha varit inblandad i projekteringen av leden någon gång på 90-talet, om han eller någon av de andra starke pöjkera från Karlskoga, Stefan Wolf eller Stefan Andersson lyckades leda turen vet jag dock inte. Vad som ryktena dock gör gällande är att diedret till höger har letts av Magnus Lindstedt någon gång på 90-talet. Den första fria bestigning jag känner till av leden är från början av 2000-talet av Srecko Milenkovski. Själv lyckades jag baxa mig upp i god stil 2004. Angåede namn på leden så har jag ingen information att ge, dock har vi kallat den för "branta sprickan" (i Dalbäcken) i brist på annan kunskap. Vad gäller grad så kan jag väll hålla med om att den i alla fall inte är lättare än 6+ ;-)

När vi var uppe och klättrade leden 2009 så hittade vi en del krita på blocken en bit söder ut. Kul att det finns folk som är ute och skogarna och nöter hud.

Har du fler ställen i krokarna som behöver klättras så är jag sugen på information. Jag har varit och Aidat på den stora klippan i närheten av Alkvetterns herrgård.

Mattias tidigare bosatt i Kristinehamn.

Petter sa...

Äntligen lite ljus i mörkret! jag som trodde jag var först när jag aidade sprickan och diedret för ett par vintrar sedan...

Jag tar mig friheten att lägga upp på sverigeforaren.
Vet du mattias om någon har någon koll på accessläget?

Jag känner till några småklippor kring storfors där det eventuellt skulle kunna göras några mediokra linjer, samt en del boulderblock.

Kan du inte ge mig din mailadress så skickar jag lite vägbeskrivningar.

"Stora klippan vid alkvettern" känner jag inte till alls.. jag vill väldigt gärna ha vägbeskrivning dit!

Mattias H sa...

Jag nås på hedis42(at)hotmail.com