torsdag 21 juli 2011

Entusiasm

Ibland funderar jag över varför jag bloggar.
Det kan kännas som att man gör det litegrann för att skryta, visa upp hur duktig man är.
Men jag försöker intala mig själv att det mer handlar om att inspirera andra människor, och visa upp vad jag gör, även när det inte är något att skryta så mycket med.
Jag tycker ju själv väldigt mycket om att läsa andras bloggar, och det spelar inte så stor roll om det handlar om någon som klättrar 5+ eller 8+, En väl skriven historia om en lätt led är ofta mer inspirerande än en dålig historia om en svår led!

Jag har sagt det förr, men det tåls att upprepas. Stenhård prestation är inte alltid det som imponerar mest.
Vad är prestation förresten?
Prestation behöver ju inte alltid vara att klara något, man kan ju ha presterat en väldigt bra 3-mila-löpning, men misslyckats med sin maraton.
Jag tycker att prestation kan vara att gå onsight på en led som är ganska nära ens sight-gräns... trots att det regnar.

Här kommer en liten film om entusiasm och prestation.

3 kommentarer:

Anders Nyberg sa...

En mycket fin film om en mindre lyckad klätterdag. Du har ju talang för det där med filmande och historieberättande. Sådär i efterhand och på film kan man ju dock fundera över varför jag inte bara kammar mig, kommer in i matchen och ställer mig upp.... Men det var ju faktiskt ganska så rejält blött.

/Anders

Johan R sa...

Bra film. Det är rätt barskt upp genom överhänget, särskilt i blött väder kan jag tänka. Och alla som varit där uppe och skall göra den mantlingen har nog tvekat en eller ett par gånger. Jag har i alla fall. Då var det torrt.
Fin led och synd att ni inte hade bättre väder.

Nils sa...

Helt rätt Petter! Personligen blir jag mer inspirerad av dokumenterad tradklättring i 5,6,7 - registret än svårare. Tror att det är lättare att relatera till för större delen av klättersverige.

Gillar upplägget på filmen; hur du fångar en av de sämre dagarna. Fuktig dag på lokal klippa med ett utdraget onsightförsök på en femma. Tvekande, tvekande... dubbla säkringar... tvekande... retirering.

Nils