onsdag 1 september 2010

Untershied

Unterschied betyder skillnad. Skillnad kan vara många olika saker.

Olika leder eller klätterområden kan vara av skilda sorter.
Den senaste tiden har jag klättrat lite i både gbg, bohus och gamla härliga kullaberg. Skillnad!

Skillnad kan vara efter en allvarlig olycka, men för vissa är skillnaden mindre. Ronny som fyller 35 år imorn (grattis) ledde glatt upp en 7a i helgen, helt casual. Medans en annan för tillfället är halvt golvad av en fånig förkylning. Skillnad!

Katakomb
Ronny klättrar sin egen "Katakomb", Kullaberg

Men den största skillnaden är ofta den i livet. Den börjar göra sig mer och mer påmind nu, när det är dryga två månader kvar till den största untershieden av de alla.
Hur kommer livet efter bli frågar man sig? ingen vet. Det enda jag vet med säkerhet är att det kommer bli annorlunda, med en liten som kommer kräva uppmärksamhet lär ju klättrandet bli på ett annat sätt. Det gäller bara att se till att man inte förvandlas till en bouldrare, som vissa andra host host...

Men Untershied betyder också skillnad i spänning, det har jag lärt mig i skolan. Untershied mäts i Volt. Det är galet men sant, Herr Åsander verkar ha lagt tonårsrevolten på hyllan och satt sig i skolbänken igen.
Positivt: mer tid till klättring och familjeaktiviteter.
Negativt: mindre deg för tillfället.

Iron Maiden
Linus cruisar "iron Maiden" På skyggeberg i Bohus

2 kommentarer:

Sören sa...

ja, vissa blir stenkramare istället för bergsbestigare. Med tanke på hur mycket fina stenbumlingar du bor bredvid, så ska du inte helt förkasta boulder-konsten. Den kanske kryper på dig som en tvingande igel som den gjort på vissa andra. Själv skulle jag vara nöjd bara jag fick utöva någon som helst kärlek till graniten. I mitten på oktober ska tydligen jösse klätter genomföra climb-out vid Årjängsberget. Jag hoppas då vara hel igen så jag får utöva vertikal dans igen. Ses vi där eller blir det för nära "när 2 blir 3"?

Petter sa...

Du pratar så otäckt! Om iglar och stenblock... burr..

Mitten av oktober är definitivt inget åka-bort-material nej. Då klättrar vi bara i gardinerna här hemma..