fredag 14 augusti 2009

The Empire

Efter en lang och gedigen bilresa genom tyskland, holland och england ar vi antligen framme i Llanberis.
Farden hit gick relativt bra om vi bortser fran alla rondeller och den lilla irrfarden in mot centrala London...
Efter tva langa natter i bilen (obekvamt) var det oerhort skont att fa sova i taltet igen!

Llanberis ar en mycket konstig "stad", den ar val stor som molle ungefar och har 4 klatterbutiker! Det kanns som att alla har ar klattrare och/eller turister.
Vi traffade just Johnny Dawes i halsokostaffaren, han jobbade dar! (ni som inte vet vem han ar kan googla)

Vadret har varit lite sadar ansalange, men vi har fatt klattra litegrann anda.
Igar akte vi till Vivian quarry och klattrade "mental lentils" HVS 5B. Det var annorlunda kan man saga, Vivian quarry ar ett skifferbrott och klattring var valdigt annorlunda. Jag maste klattra fler leder pa "slate" for att avgora om jag gillar det eller inte.

Mental Lentils
Joanna efter att med bultande hjarta klattrat pa Slate

Idag var vi pa "dinas mot", som ar en klippa ganska hogt upp i det bergiga passet "llanberis pass".
Klippan var "diolitic tuff" vilket jag inte riktigt vet hur jag ska beskriva, det kandes lite svenska fjallen over det hela, fast lite fastare.
Vi hann iallafall bara med en led dar innan regnet svepte in, och rapporten for imorn ser dyster ut.

Men oavsett vadret kanns det spannande bara att vara har, jag tror jag gillar det har landet.
Allting ar lite annorlunda och konstigt, man kor pa fel sida vagen, man handlar starkol i livsmedelsbutiken.

Ha det bra dar hemma i svenneland!

5 kommentarer:

Jonas Söderström sa...

Det låter helt underbart, jag är grymt avundsjuk. Er Johnny Dawes spotting slår ju mitt McNamara med hästlängder.
Ha det bra och klättra hårt.

Viktor sa...

Uh, sova i bilen är inte skoj direkt. Skiffer kan vara klart "intressant", speciellt då bergarten har en tendens att bli extremt vass. Hoppas era fingerar sitter kvar ;).

kågebäck sa...

söt du är joanna med din cykel hjälm....:)

Moa Wall Kubilius sa...

Låter härligt, hoppas ni får en fin resa! Kör hårt! :) (här vräker regnet ner)

Petter sa...

Hmm. Jonas, jag ar inte sa saker pa att johnny dawes-grejen slar mcnamara pa twitter dock.. chris mac har ju trots allt sokt upp dig!