onsdag 19 augusti 2009

Tvillingleder och brot

Det ar lustigt med tillingar, det finns manskliga tvillingar som ser likadana ut, lilla Llanberis som vi ar i nu har en tvillingstad i italien, vafan det nu innebar.
Och markligast av allt, igar klattrade jag en tvillingled.

Vi hade akt nerat Tremadog, som inte alls uttalas sa som du just laste det.
Vi borjade med att klattra den ganska latta men ocksa ganska fina one step in the clowds.
Nerkomna fran den siktade jag in mig pa en lang och latt svaig led pa en lite morkare vagg, graderad 5plus enligt den svenska skalan och utnamnd till klassiker.

The second pitch is splendid, and well woth all the fuss.
Jaha, redan dar forstar man ju att forsta repan skulle bli lite av en transport.
Forsta repan orjade med ett lite smatt luftigt steg over en liten overlappning och fortsatte sedan pa ganska intressanta grepp over nagon vaggskold och forbi smala hyllor med gras pa. Redan har tyckte jag att likheten var slaende, trots att detta ar den trakiga och intetsagande passagen pa bada lederna.
Andra repan var sedan lite brantare och borjade med en liten takpassage for att sen komma upp pa en underbar vagg dar ett system av perfekta sprick och vagg-grepp ledde en snett upp mot hoger.
Med en rejalt brantare vagg i perfekt vinkel mott ledens vagg och med nastan samma mangd luft under fotterna och faktiskt relativt lik klippa var det har utan tvekan Chapmans tvillingled.
Jag tankte liksom pa det nasta for varje grepp jag tog.

Mashar eller natt sant dar hette den. HVS 5c tror jag. alltsa snappet lattare an chapman.
Ar det nagon mer som klattrat denna led.

Dessvarre har jag inga bilder pa det...

for nagra dagar sedan gjorde vi en utflykt till Gogarth, som alla locals lovordar och rekomenderar.
Det var en skrammande upplevelse, stumma och acklade gick vi runt i omradet som heter South stacks och kollade in vaggarna pa avstand.
For varje ny vagg vi sag sa jag Dar gar det inga leder, det ar alldeles for brotigt. Bara for att titta i foraren och inse att dar gar flera klassiker.
Britter ar lite konstiga ibland.

kolla bara in namnet pa den har byn som vi akte igenom pa vag hem fran gogarth...

Lanfair..

Verkar som att det blir Peak district for oss ganska snart.
Ha det bra!

3 kommentarer:

E sa...

Någon på skyltfirman har haft kul och tryckt på randombokstäver i en halv minut ungefär?

Petter sa...

Nej Byn heter faktiskt sa

Anonym sa...

På Wikipedia kan man läsa detta: Namnet lyder på svenska ungefär "Den Heliga Marias kyrka i den vita hasselns dal nära Sankt Tysilio av den röda grottans strida vattenvirvel".
Det är kul att läsa om era äventyr.
Kram! Kristina